Updated: 03-10-2015 Please subscribe in the register Datsun Fairlady Roadster

HOME CONTACT

Het model is uitgerust met de G motor, 1488cc, uit de 30 series Cedric sedan. De Fairlady krijgt echter een andere carburateur; een 38mm zijstroom van Hitachi (welke sterk lijkt op de Britse SU). Waardoor de motor 7hp verhoogde en dus 77hp leverde.

In juni '63 werd de motor uitgerust met een nieuw inlaatspruitstuk met dubbele 38mm Hitachi zijstroom carburateurs. Tevens  werd de geperste stalen kleppendeksel vervangen voor een geribbelde aluminium uitvoering. Het uitlaatspruitstuk werd een nieuwe 4 in 2 in 1 uit geperst staal. Door deze verbeteringen leverde de motor nu 85hp.

De versnellingsbak heeft 4 verzetten “in de vloer” en de eerste versnelling is niet gesynchroniseerd.

Het chassis en de ophanging zijn gedeeltelijk overgenomen en aangepast van de Datsun 310 Bluebird. Dit was een enorme sprong voorwaarts omdat de Bluebird 310 geen gebruik meer maakte van het chassis en ophanging van een truck. De twee hoofd chassisbalken en voorste dwarsbalk met wielophanging van de Bluebird 310 werden overgenomen, de rest v/h chassis werd aangepast om het te versterken. Het middendeel van de chassisbalken werden verdubbeld met een tweede U-vormig gedeelte welke onder de bestaande balken werden gelast. De twee dunne balken die de hoofd chassisbalken met elkaar verbonden in de Bluebird 310 werden verwijderd en  vervangen voor veel zwaardere kokerprofiel balken welke het zelfde formaat hebben als de hoofd chassis balken. Ter hoogte van de stoelen werd een massief X-vormig frame ingelast welke de hoofd chassisbalken met elkaar verbond. Dit frame geeft het chassis enorme torsiestijfheid.

De wielophanging is een gewijzigde versie van de Bluebird 310. De bovenste en onderste draagarmen zijn in wezen hetzelfde, maar de Fairlady heeft een ander stabilisatorstang ontwerp. De stuurstang zit aan twee “omgekeerde torens” onder het chassis en de uiteinden schuiven in de onderste draagarm.

Ook het stuursysteem is grotendeels hetzelfde als van de Bluebird 310. Alleen het stuurhuis heeft een grotere diameter sector-as.

De achterwielophanging word gekenmerkt door een starre as ontwerp. Echter werden het differentieel en de assen van de grotere Cedric 30 series sedan toegepast. De voor- en achterveren hebben een andere veerkracht en verschillen van die van de sedan.

Een ander technisch punt is de accu, deze bevind zich onder de stoel en het elektrische systeem is aangesloten met de "plus" aan massa.

De remmen bestaan rondom uit trommels. De wielen zijn 13 inch en hebben chroom wieldoppen met gaten rondom, welke de gehele velg afdekken.

Het dashboard is in dezelfde kleur gespoten als de buitenzijde van de auto, voor de bestuurder zit een zwart gestoffeerde achtergrond gevuld met schuim, waarin vier grote ronde wijzerplaten zitten. Een kleine middenconsole hangt onder het dashboard en bevat o.a. een radio en schuifbediening voor de ventilatie roosters.

De cabriokap is van een houten frame en bijzonder ongeschikt om snel op te zetten.  (Men zet eerst het frame op en vervolgens komt daar het doek overheen...)

Het 85hp model werd aan de buitenkant duidelijk gemaakt met een "Datsun1500" embleem op de linker bil, terwijl het 77pk model alleen het gevleugelde "Datsun" embleem (ook links achter) voerde, dezelfde als voor op de motorkap. Beide auto's hebben hetzelfde fairlady embleem aan de zijkant boven de sierstrip op het voorste spatbord.

De 1500 modellen zijn snel te herkennen aan scharnieren aan de buitenzijde van het kofferdeksel met een hendel welke je moet draaien (als een deurklink) om de klep te openen.

De sloten worden afgedekt door draaibare dekseltjes.

De grille bestaat uit vakjes i.p.v. horizontale spijltjes, soort raatjes.

De koplampen hebben verchroomde “suiker lepels”

Er zitten over de gehele zijkant gepolijste RVS sierstrips.

De wielkastranden hebben een kleine  uitgeklopte rand.

De motorkap heeft een luchthapper en over het midden in de lengte een verhoogde rand, welke ook op het kofferdeksel zit.

De achterflanken hebben een kleine vin, welke net achter de deur begint en uitloot tot de achterkant.

De achterzijde heeft dubbele achterlichten boven elkaar welke in lijn staan met de vin. Boven de achterlichten zijn reflectoren, iets kleiner in diameter dan de achterlichten, geplaatst.

De auto woog 870 kg en had een topsnelheid van 150k/ph. Er  zijn 6.714 rechtsgestuurde en 3.887 linksgestuurde modellen verkocht.



















modellen

1500's: '62 tot '65:

Geproduceerd van oktober '62 tot augustus '64.

Dit model staat bekend om zijn 3e zitplaats, dwars achter de rechter voorste stoel en iets hoger geplaatst. Wanneer men hierop plaats neemt steekt u boven de voorruit uit, niet erg comfortabel. De benen dient men aan de linkerzijde van de de auto weg te leggen, waardoor u er wat verkrampt bij zit. Achter deze dwarse stoel is nog een kleine aflegplaats voor bijv. een picknickmandje. Deze dwarse stoel verdween eind ‘64 uit de auto.

Het chassisnummer begint met een x-SP(L)310-. Waarbij de "x" duidt op het jaar.

Regelmatig zal u lastig gevallen worden met de opmerking dat uw Datsun op een MG-B lijkt. Immers de Japanners kopiëren.

Hoewel Datsun wel Austin techniek kopieerde onder licentie, is de Fairlady voor het eerst getoond in 1961, ruim voor de MG-B aan. Sterker nog “Omdat het in die tijd een enorm proces was om een nieuwe model productierijp te maken, is dit onmogelijk. Dit geldt andersom ook”. Behalve dat beide cabrio’s klein zijn hebben deze niet veel gemeen.

Andere tongen beweren dat de Fairlady meer Italiaanse invloeden heeft en gelijkenissen vertoond met de 1959 Fiat 1200 Spider.


1500 '65:

"De 1500 tweezitter", is geproduceerd van augustus '64 tot mei '65.

Dit model is een echte tweezits open sportwagen. Waar eerst de dwars geplaatste stoel stond is nu een soort van aflegplank achter de voorste stoelen, welke geheel opnieuw geconstrueerd moest worden. Daardoor verplaatste de accu naar de motorruimte en werd een min aan massa.

De motor blijft ongewijzigd evenals de versnellingsbak en remmen.

De grootste aanpassing is het interieur, voornamelijk het dashboard, welke met 7 klokken met chroomranden, een grijze "wrinkle" (soort fijne structuur) verf en 4 flipperschakelaars word uitgevoerd. Bovenop het dashboard zit een dikke schuimlaag omhuld met een zwart vinyl. Het wordt gezien als één van de mooiste dashboard uitvoeringen. Vanwege zijn klassieke look.

De armsteun is niet aansluitend met de asbak en versnellingspook en gaat rechtstandig omhoog  voor wat opbergruimte.

De stoelen geven meer steun en zitten beter door een nieuw stalen frame i.p.v. polyester met een kussen.

Bij dit model verschijnen uitzetruitjes in de deuren.

Er is nu een fatsoenlijke cabriokap die makkelijk neer gevouwen word op de zogenaamde aflegplank achter de stoelen, (waardoor er wel wat afleg-/opbergruimte verloren gaat).

De draaibare hendel op het kofferdeksel verdwijnt, maar de scharnieren aan de buitenzijde blijven.

Ook de achterplaat is aangepast want het slotje zit nu net boven de kentekenplaat. De afdekplaatjes voor de sloten zijn verdwenen en de kofferklep heeft een chroom hendel welke als een sierstrip op het kofferdeksel zit bevestigd.

Op een aantal modellen na, welke nog het Datsun embleem hebben, hebben de meeste modellen in losse letters DATSUN op de neus, Datsun1500 op de linker bil en Fairlady op de zijkant boven de sierstrip op het voorste spatbord. (US modellen hebben i.p.v. Fairlady boven de sierlijst er Datsun staan).

De auto woog 910 kg en hadeen topsnelheid van 155kp/h.

Er werden in totaal 192 rechts- en 270 linksgestuurde 2-zits modellen gebouwd.

Links de 77hp motor met enkele Hitachi carburateur. Rechts de gemodificeerde motor met 85hp.

modellen
modellen

Het embleem boven de sierlijst.