Updated: 24-01-2015 Please subscribe in the register Datsun Fairlady Roadster

HOME CONTACT
Datsun Fairlady - Techniek

Technische informatie/tips; Druk aan het restaureren geweest en je maakte creatieve oplossingen? Of wellicht past de waterpomp en koppakking van een Datsun heftruck gewoon op een een 1600 motor? Deel de kostenbesparende of handige tips hier.

Koeling Brandstof Rem- & Koppelingsysteem Stuursysteem Restauratieverslag met handige tips

Het V(ehicle) I(dentification) N(umber) of chassisnummer, staat altijd op het chassis. Bij sommige hoge voorruitmodellen ook op het dashboard en bij alle modellen op het typeplaatje onder de motorkap.

Het VINnr bevindt zich t.h.v het ruitenwisservloeistofreservoir. Het kan erg slecht leesbaar zijn door vet, smeer, verflagen en zelfs door straalwerkzaamheden aangetast zijn.

De pijl in de afbeelding hiernaast geeft de locatie exact weer.


De schuimpads of als u de oude nog heeft in paardenhaar, dienen aangebracht te worden op de volgende plaatsen op het chassis. Let op de blauw met rood aangegeven pads dienen verlengd te worden (het rode). In het restauratieverslag van Peter (te vinden onder Historie, of bovenaan deze pagina) vind je hier welk materiaal je kunt gebruiken en de exacte afmetingen in cm’s.

Wintertips:

- tank de auto af met BP-ultimate of Shell V-power (laagste ethanol gehalte), voeg evt. loodvervanger toe en doe er een toevoeging bij (voor de winter) welke de benzine de kwaliteit laat behouden en je benzinesysteem niet aantast, (bijv. Bardahl)

- maak een toerrit zodat de motor goed warm kan worden (minstens 20 minuten)
- ververs daarna motorolie en evt. filter (voorkomt zuuraantasting in de motor)
- breng de banden op 3,5 bar, controleer alle vloeistoffen, breng op niveau en test op kwaliteit
- was je fairlady en nadat deze droog is, evt. lakbeschadigingen bijwerken en daarna lekker in de was zetten
- vergeet niet de bodem, wielkasten en motorruimte te reinigen
- werk evt. bodem, wielkasten, holle ruimtes en deuren bij met ML of "tectyl"
- reinig de ruiten en breng evt. een anticondenslaag aan aan de binnenkant
- smeer alle sloten en scharnieren en vet alle rubbers in (dus eerst ruiten reinigen en dan vetten omdat ruitenreiniger rubbers laat uitdrogen)
- zet alle chroomdelen in de zuurvrije vaseline, je kunt je velgen er ook mee doen en kijk ook onder de motorkap
- verzorg het interieur en de cabriokap met de juiste middelen, vergeet je kofferbak niet
- laat de cabriokap gedurende de winter gesloten, om lelijke vouwen te voorkomen
- breng een ademende stofhoes aan (te bestellen bij bijv.
Imparts), katoenen kleden trekken vocht aan
- zorg ervoor dat je stallingruimte kan ventileren (roosters aanbrengen of regelmatig deur open)
- laat je motor gedurende de winter slapen en start deze niet regelmatig, dit voorkomt vocht in de motor.
- plaats een druppellader op de accu of nog beter demonteer deze en zet hem op een vorstvrije plek en laad deze regelmatig op.
- maak een lijstje met wat nog aan je auto moet gebeuren, evt. jacht naar onderdelen kan nu lekker warm voor je pc of stuur eens een leuk verhaal naar de webmaster :)



Ruitenwisserbladen die je zo op de oude unit kan schuiven, wel even op lengte af snijden:
Valeo silencio refill bladen 330mm kosten €8,75 per stuk.

Flexibele waterslang met stalen binnen spiraal voor de radiator:
- Gates Vulcoflex hose 206
- Gates Vulcoflex hose 278
deze kosten samen 43 euro.

Het is maar dat je het weet voor de APK:

Spelingen, wie weet hoeveel het mag zijn?
Ik kreeg ooit een briefje onder mijn neus met deze gegevens...weet iemand het beter, dan hoor ik dat graag!
- Fuseekogels links en rechts boven: +/- 0,2mm speling
- Spoorstangeinden rechts buiten: 2x +/- 0,4-0,5mm
- Spoorstangeinden links buiten 1x +/- 0,4 en 1x +/-0,2
- Middelste spoorstang kogel links +/- 0,2mm

Datsun Fairlady - Techniek

Doorsnede maten deurrubber (voor de originaliteitsfreaks; dit is niet origineel, voor de niet zo originele freaks; het past perfect en deze deurrubbers met kraal zijn gewoon te koop in Nederland. Blauw is de maat van de verkoper, rood is de “originele” maat.

Zomertips:

- Breng de banden op de juiste spanning

- Verwijder de aangebrachte vaseline

- Controleer alle vloeistoffen op niveau en kwaliteit

- Plaats de opgeladen accu terug, of test of deze nog voldoende zijn werk doet

- Een APK keuring in de zomer is vriendelijker sleutelen dan in de winter, verplaats desnoods de keuringsdatum door de auto in de zomer te laten keuren

- Ga aan de slag met het lijstje wat je in de winter hebt gemaakt met wat er nog te doen staat

- Ga uit en lekker genieten van je cabrio!

Nog een tip van Lou; De latere Fairlady’s met de 5 versnellingsbak hebben een ponsmerk in de vorm van een “0” op de aandrijfas, kruiskoppelingen, differentieel en cardanas. Deze zijn vanaf fabriek gebalanceerd en uitgelijnd op het ponsmerk. Controleer of deze inderdaad tegenover elkaar staan”. Breng desnoods een streepje verf aan om het voor jezelf te verduidelijken. Met dank aan Rob op 311s.

Met dank aan Rob op 311s.

Wanneer je krukaskeerring aan vervanging toe is loop je vaak tegen een uitgesleten krukaspoelie aan. Dit kun je oplossen met een Speedi Sleeve SKF part number is 99179 voor de R16 motor.

Peter loste het zo op: Een nieuwe poelie is heel erg duur, ik heb dit opgelost door de poelie af te draaien en een overmaat oliekeerring te gebruiken.


Nee die groeven horen er niet te zitten

Voor en na

Origineel behoord de carrosserie achter de grille zwart te zijn, ook de dwarse balkjes voor de radiateur

Demonteren SMOG systeem